Александър Димитров с 300-годишното му виолончело ще чуем на 15 май в Зала „България“

Александър Димитров с 300-годишното му виолончело ще чуем на 15 май в Зала „България“

Вълнуваща програма за виолончело и струнен оркестър ще представят музикантите от „Софийски солисти“ с българския музикант

На 15 май от 19:00ч. на сцената на зала „България“ Камерен Ансамбъл „Софийски солисти“ под палката на Константин Добройков със солист виолончелистът Александър Димитров ще представят Концерт за виолончело № 2 „Присъствие“ от Петерис Васкс.

„Италианска сюита“ за виолончело и пиано от Игор Стравински (из балета „Пулчинела“, с оркестрация на Бенджамин Уолфиш) и "Пет старинни френски танца" от Марен Маре допълват концертната програма.

Гост-солист е Александър Димитров, който развива забележителна кариера като солист в Европа, пленявайки публиката със своята виртуозност и музикалност.

Едва седемгодишен започва да свири на виолончело, като по-късно завършва с отличие Националното училище по изкуствата „Панайот Пипков” в родния си град Плевен.

Ученик на проф. Стефан Попов и проф. Грегор Хорш, Александър Димитров завършва магистърска степен с пълно отличие Cum Laude в Robert Schumann Hochschule в Дюселдорф, Германия. Участва в майсторски класове на проф. Давид Герингас, проф. Франс Хелмерсън, проф. Волфганг Бьотчер, проф. Антонио Менесес, Даниел Мюлер-Шот.

Лауреат е на престижни международни и национални конкурси, включително соло наградата на Dörken Stiftung и Konzertleben Berlin, както и признание като носител на наградата на конкурса Sinfonima-Stiftung в Манхайм. Александър е член на журито на конкурса Jugend Musiziert. Освен активната си концертната дейност в Германия и Европа, той развива и успешна преподавателска дейност.

Репертоарът му обхваща широк спектър от солови концерти за виолончело, сред които тези на Шостакович, Дворжак, Хайдн, Шуман, Прокофиев, Гулда и вариации „Рококо“ от Чайковски, наред с други. Дебютира като солист на Плевенската филхармония през 2006 г. и оттогава е редовен гост на оркестъра.

Работейки с уважавани солисти, диригенти и композитори, Александър е свирил в престижни концертни зали по целия свят, включително Concertgebouw в Амстердам, Carnegie Hall в Ню Йорк и Royal Albert Hall в Лондон. Участвал е активно и на много фестивали като Beethovenfest Bonn, BBC Proms London и Cello Biënnale в Амстердам.

Като член на Младежкия оркестър на Европейския съюз (Еuropean Union Youth Orchestra) Александър Димитров натрупва богат оркестров опит и е постоянен член на състава и втори водач на виолончеловата група в периода 2011-2014 г., изнасяйки концерти в Европа, САЩ и ОАЕ. От 2019 г. свири с камерния оркестър на Захар Брон и е част от преподавателския екип на EUYO Ferarra Chamber Academy. Талантът му е демонстриран чрез записи, с предавания по BBC Radio 3, BNR, RBB Radio и SWR2 Radio.

Александър Димитров свири на виолончело от италианския майстор Paolo Antonio Testore of Milan от 1740 г., предоставено му от анонимен меценат.

Публиката ще може да чуе музиката на Александър Димитров и 300-годишното му виолончело на 15 май в Зала "България". Билети - на касата на залата и в мрежата на Ивентим

 

Петерис Васкс е един от най-уважаваните и често изпълнявани съвременни композитори в Европа.

В музиката си Васкс разказва за основните принципи в живота – битката между Мрака и Светлината, за отраженията на природата в музикални звуци, за обаянието от песента на птиците, за мигове на катарзис, за съдбата на цялото човечество като отражение на миналото, хаосът на настоящето и надеждата за бъдещето.

През 2012г., след дълго уговаряне от страна на виолончелистката-суперзвезда Сол Габета, и като официална поръчка на Симфониета Амстердам, Васкс пише втория си концерт за виолончело и струнен оркестър, Присъствие. Относно заглавието, композиторът пише: „Присъствие – имам предвид, че аз съм тук. Не далече. С всяко вдишване аз съм тук в този свят, с всичките ми идеали и мечти за един по-добър свят.“ Той допълва как в творбата му „доминира настроение, намекващо за душа, която се издига в Космоса. След това ми хрумна да покажа как същата тази душа се връща на Земята и започва нов живот. След което реших да преведа това ново начало на музикален език във формата на приспивна песен“.

През лятото на 1919г., Сергей Дягилев – импресариото, с когото Игор Стравински вече работи по успешни продукции като балетите Пролетно тайнство, Жар-птица и Петрушка – предлага на композитора да напише балет върху музика на Перголези. Първоначално Стравински възразява, нехаресвайки музиката на Перголези, или поне тази, която е познавал до момента (главно Стабат Матер), но Дягилев му показва няколко малко познати ръкописа, които допадат на Стравински, след което се съгласява на предложението.

По-късно Стравински споделя: „Пулчинела се оказа моето преоткриване на миналото, просветлението, благодарение на което цялото ми късно творчество след това стана възможно. Беше вглеждане назад, разбира се – първото от много любовни афери в тази насока – но също така беше и оглеждане в огледало.“

Марен Маре (1656 - 1728) е френски композитор и музикант в кралския двор във Версай. Най-известните му творби са петте му сборника Pièces de Viole, от които са взети "Пет старинни френски танца". Те са представени за първи път в едно издание в началото на ХХ век в аранжимент за виола и пиано от Мод Е. Алдис и Луис Т. Роу.

Ключови думи: